onsdag 2 november 2011

Sommaren i min trädgård

Odlingssäsongen 2011 var väl halvbra här hos mig. Det var soligt och jättefint i juni och juli, men sen började det regna i början av augusti och det har ju knappt slutat regna än i denna dag! (Ja faktiskt så regnar det just nu, suck! Det är ju för bövelens november!) Så det blev lite hängigt och trist i rabatterna i slutet på sommaren, kan man säga. Men jag har ändå grävt som en tokstolle och anlagt fem nya rabatter i regnet! Man ser ju alltid fram efter nästa år i sin trädgård. Oavsett hur vädret härjar och vad som sker i världen så kommer det ju alltid en ny vår med nya knoppar och nya möjligheter... Det är ju lite det som är charmen med odling.

Här är lite av vad jag pysslat med i sommar!

Jag planterade ett ryskt äppelträd.

Jag hade tulpaner för första gången! De blommade redan tidigt i juni, kul med så fina blommor så tidigt på säsongen. Har satt flera nya sorter nu i höst.

Stora vita liljor tittade upp i en av mina nya rabatter...

Började på en plantering med olika gräs och ängs/"prärie"-växter som ska expandera nästa år.

Anlade en ny rabatt på norrsidan, med bland annat olika hostor.

Odlade kål för första gången, grönkål och svartkål, och det ska jag definitivt göra nästa år också. Går fortfarande ut och plockar fina kålblad, de blir bara godare efter lite frost. Och snygga är de!

Här kan jag stå och stirra och smida planer innan jag går och hämtar jordspaden...

3 kommentarer:

  1. Vad duktig du är, jag blir alldeles matt! :)

    SvaraRadera
  2. Åh vad fint! Gillar kålen speciellt, den är såå god! Fick lust att göra grönkålschips, muums

    SvaraRadera
  3. Taaack :) Ja jag såg det receptet Marina, ska prova!

    SvaraRadera