tisdag 21 april 2009

Färskt

Rapport från farstuodlingen.


Lupinerna (i mitten och nere till höger) får 10 poäng för att växa som ogräs, bokstavligt talat. Jag börjar nästan bli lite rädd för dem, ska ta mig en funderare om jag verkligen ska plantera ut den här arten. Ett litet lupinmonster kom till och med upp mitt i kanuka-krukan, har ingen aning hur det gick till! De små stackars kanuka-groddarna i närheten kolavippade i ren förskräckelse. Så himla typiskt, precis som på NZ där införda växter kväver ut urfödingsplantorna.

Lupiner, lupiner, lupiner. Till slut tar de över. Precis som rallarrosorna gör här hemma om vi inte gör något åt det.

Sibirisk hjärtstilla frodas i sina glöggkoppar. Också en snabbväxande art, de här såddes 26:e mars!

Blygsammare små kompisar, Manuka sådd 9:e mars, med vackert röda stjälkar.

5 kommentarer:

  1. Det ser ju bra ut det där! Inga fel på de gröna fingrarna än så länge ;) Jag satta ingefära idag, hoppas den kommer upp och sprider sin väldoooft! :D

    SvaraRadera
  2. He he.. här växer det ju så det knakar.. :D ha det fint!!

    SvaraRadera
  3. Så inspirerad jag blir av att se alla dina små plantor! Snart är sommaren här! Då planerar jag att komma och beskåda alla dina spännande blommor. Visste du att din mormorsmor Signe tyckte om att odla och hade ett stort trädgårdsland?

    SvaraRadera
  4. Ja mormor har berättat om det, att det var en otroligt fin trädgård! Då kanske intresset finns i blodet. Ja det måste du göra! Jag hoppas att någon liten planta kommer att orka blomma i sommar!

    SvaraRadera
  5. nu ska jag snart börja plantera här ute på våran gård. ska bli jätte roligt!!!!

    SvaraRadera