söndag 18 oktober 2009

Solöga

Jag har såna konstiga begär. Börjar nästan fundera om det är något galet med mig, när jag bara är sugen på råa saker hela tiden. Rått kött, rå fisk, råa ägg, och så löklöklök till det. Beställer jag kött på restaurang, eller på vilken sylta som helst, så ber jag ALLTID om att få det blodigt, och så spänner jag ögonen i servitören så att han verkligen uppfattar hur viktigt det är.
Ska jag skämma bort mig själv så gör jag en sån här delikatesstallrik, med massor av lök, kapris, persilja, äggula och ansjovis (kan lika gärna vara rå fisk eller renfärs). Starkt vitlöksstekt bröd on the side.
Egentligen borde jag väl avmaska mig själv ett par gånger om året... MEN jag hörde något om mat och bakterier på ett Vetenskapsmagasin (eller liknande program) på SVT för ett tag sedan som var väldigt intressant. Det handlade om att våra kroppar och inälvor egentligen är skapta för att ta emot mat med mycket mer bakterier än vad vi får i oss idag, när all mat är så noggrant tillagad. Förstod jag det hela rätt, så är det så att magen och tarmarnas immunförsvar därför kan slå runt och angripa åt fel håll, MOT kroppen, av typ "tristess", det har för lite att göra! Det kan vara en förklaring till att det finns så många allergier och överkänsligheter hos människor idag. Vi behöver alltså mer smuts och skumma saker i matsmältningssystemet för att behålla ett normalt fungerade immunförsvar! Det låter ju egentligen ganska trovärdigt.

2 kommentarer: