torsdag 1 juli 2010

Garden update

Nu börjar det bli liiite varmare, men så sent som i förrgår var det bara 0,4 grader på natten. Fördelen är ju att det ännu är otroligt lite mygg här, så jag tänker inte klaga! Folk i Jokkmokk och i kusten klagar på alla mygg och knott de har, men här har vi banne mig nästan inga. Ombytta roller för en gångs skull. Växterna knatar ju på och växer ändå, vissa med en himla hastighet! Fotade lite med lillkameran nu ikväll.

Solros "Total Eclipse".

Jag ska tydligen få se pionblommor redan i år, det hade jag inte räknat med då jag grävde ner de små rotbitarna i slutet av maj! Denna sort heter "Bowl of beauty".

Överallt kom det plötsligt upp en massa små groddar. Nåt jädra ogräs, tänkte jag först, men nu ser jag ju att det är hundratals små sibiriska hjärtstillor, leonorus sibiricus. Fullständigt självsådda av fjolårets hjärtstillor. "Plant of the year" i min trädgård ifjol!

Slingerstormhatten är en riktig hjälte, ibland verkar den växa en decimeter om dagen, nu är den lika lång som mig. Den verkar ha siktat in sig på taket. Årets "Plant of the year"!

Sent förra hösten grävde jag ner en halvvissnad kruktimjan från ICA i rabatten, bara för skojs skull. Döm om min förvåning när den så sakteliga började spira i maj. Sandjord is the answer!

Russel-lupinerna har fått blomstänglar.

Stäppsalvia "Ostfriesland" börjar slå ut i blom! Ännu en väldigt härdig perenn som trivs i fjälltrakterna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar