torsdag 1 juli 2010

Stevian bara står där och glor ut genom fönstret


Ibland blir jag less på vissa av mina krukväxter och då börjar jag undermedvetet att döda dem. Grymt och kallhjärtat! Nu har jag märkt att jag långsamt börjat försöka få kål på min stevia. Jag sådde den ifjol och har klippt ner den en gång, nu är den lika stor igen. Jag vattnar den mer och mer sällan och ger den ingen positiv energi i form av beundrande blickar eller vänliga ord. Grejen är nog att jag aldrig riktigt använder den, som jag i början trodde att jag skulle göra. Bladen som man torkar och pulveriserar är sötare än socker men innehåller noll kalorier och ligger på noll i glykemiskt index. Men vad ska jag ha den till? Jag tar ändå inget socker i teet, och jag vet inte vad jag riktigt kan tänka mig att använda den till, förutom just att söta drycker.

EN sak som emellertid är bra med den, är om man ska sluta äta socker och plötsligt blir väldigt sötsugen. Tar man bara ett färskt steviablad och tuggar på, så dödas faktiskt sockersuget genast. Sen blir man inte lika sugen på socker i framtiden heller. Hmmm, kanske inte ska döda den likaväl. Har slutat äta socker och känner inget behov ännu, men man vet ju aldrig när det plötsligt blir kris...

2 kommentarer:

  1. Det hørtes jo ut som en genial plante spør du meg! :D

    SvaraRadera
  2. He he ja jag insåg det när jag skrev! Hade nog egenlig bara glömt syftet med den! :P

    SvaraRadera