fredag 2 juli 2010

RIP, RB86


Nu har myggen och knotten till slut börjat bita på hästarna på kvällarna, typ en månad senare än vanliga år, härligt att ha sluppit hålla på med myggmedel fram till nu! Fick dock en smärre chock när jag försökte få tag i mitt kära gamla häst-myggmedel RB86 och det visade sig vara helt omöjligt. TH var på Granngården på olika orter och letade efter det, men där sa de bara att de slutat sälja det. Men jag snokade rätt på en webshop som faktiskt hade det och beställde, men bara för att få svaret att RB86 har blivit FÖRBJUDET av kemikalieinspektionen, "så tyvärr...". Oh no!!! Jag som älskat det så. För er som inte vet vad det var, så var det ett 100% biologiskt nedbrytbart bekämpningsmedel tillverkat av extrakt från det afrikanska nem-trädet. Vissa HATADE doften av det men jag tyckte att det luktade fräscht, he he! Det funkade sååå bra och jag märkte då aldrig några biverkningar eller sidoeffekter på någon av alla de hästar jag haft, eller på mig själv. Vi fick fem underbara somrar tillsammans, snyft.

Så nu har jag fått skaffa mig nya kemikalier. Jag har efter mycket övervägande och googlande bestämt mig för att prova SWITCH. En del säger att de aaaaldrig skulle utsätta sina stackars hästar för det, en del menar att det är det bästaste bästa. Så vad vet jag förrens jag själv har provat, tänkte jag. Det är ett starkt bekämpningsmedel som man drar ut i en sträng längs med hästens rygg och sedan sprids det ut i hela huden av sig själv. Effekten ska bestå i upp till åtta veckor. Provapplicerade och det var ingen allergisk reaktion på någon av hästarna, så jag har nu för en stund sen doserat ut hela mängden på dem. En mygga som satt i närheten rasade omedelbart ner, dödens död. Verkar lovande. Men ändå, there's nothing like the smell of RB86 in the morning...

1 kommentar:

  1. Oi jeg kunne ikke vært mer uenig om det med lukten haha :D har fortsatt traumer etter minnene;)
    Switch funker sikkert bra den og, men har hørt at det kan bli allergiske reaksjoner av den så man må vel bare være obs :)
    Lykke til !

    SvaraRadera