onsdag 13 maj 2009

Bullar av stål

Har varit en flitig piga här på morgonen och bakat bröd. Eller flitig och flitig, jag är en VÄLDIGT lat bagerska och orkar inte följa några speciella recept eller regler, ids inte knåda, och bryr mig inte om hur bröden ser ut heller. EN sak bryr jag mig om däremot, och det är att degen får jäsa länge, länge! Helst en gång i värme och sen en gång i kyla, eller tvärt om. De blir mycket godare då! Degen knådar liksom sig själv när den får stå länge. Här har ni receptet på mina "standardbröd" som är sega inuti och knapriga på ytan.


Dagen före, gör degen:
Rör ut 50 gram jäst i 1 liter fingervarmt vatten
Tillsätt 3 tsk salt
4 msk raps- eller olivolja
ca ½-1 dl kruskakli eller liknande (inget måste)
ca 1 dl havregryn (inget måste heller)
rör sedan ner rågsikt tills det blir en deg som är ganska lös (man kan ta vetemjöl istället om man vill).

Rör runt i degen tills den börjar "tråda" sig mot kanten. Det är ett tecken på att det börjar bli en deg. Det har nåt med proteinerna i mjölet att göra, hmm, kommer inte ihåg exakt vad... Låt jäsa i 2-3 timmar i rumstemperatur, rör sen runt lite igen, och ställ sedan in degen i kylskåpet över natten. Dagen efter är det bara att baka! Och åter igen, ingen knådning! Jag rör bara runt i degen så att den sjunker ihop, häller ut den på mjölad bänk och skär den i bitar. Fös ihop bitarna till baguetter, ciabattor eller vad som helst. Ugnen har jag på ca 225 grader och jag vet inte riktigt hur länge de gräddas, ca 20 min kanske. Låt svalna på galler. Voila! Underbara bröd om jag får säga det själv!

4 kommentarer:

  1. Hm hva betyr "tråda sig mot kanten"? og hva er Rågsikt?
    når jeg bare får vite det, så skal jeg jaggu bake!!!:=)

    -hege

    SvaraRadera
  2. Yey, klart du ska baka! :D Rågsikt är en mjölblandning som går att köpa, vet inte om det finns liknande i Norge? Det består i alla fall av 60% vetemjöl och 40% rågmjöl. Du kan ju själv blanda vetemjöl med något grovare mjöl, det blir säkert bra! "Tråda sig mot kanten", ja jag menar att degen liksom ska börja bilda strängar som klibbar mot skålen när man rör runt, inte bara vara som en smet. Hmm vet inte om det är så bra beskrivning :) Men rör runt i smeten i ca 2 min så räcker det säkert!

    SvaraRadera
  3. Visst är det roligt att baka..? såg riktigt goda ut de där.. kan du skicka en med posten..? :)

    SvaraRadera
  4. haha hæææ? børja bilda strengar som klibbar mot skålen?
    du får få TH til å oversette for meg!;)

    hæge

    SvaraRadera