torsdag 11 november 2010

Fett med snö

Det är tjockt med fluffig nysnö, man får riktigt pulsa fram över gården. For med hästarna runt ridstigen idag mitt i snöfallet, för att trampa till ridstigen. Tänkte att mina små feta isländskor skulle bli helt flåsiga och genomsvettiga av det, men nejdå. De är alltid starkare än jag tror. Jag däremot är inte i den bästa formen. Har åkt skidor i flera dagar med hundarna, men det går TUNGT.

Jag ska erkänna en pinsam sak - jag har gått upp 12 kilo sedan i fjol höst. Detta utan att leva mer eller mindre osunt än jag brukar. Ganska mystiskt. Men jag misstänker att jag vet anledningen till det, och jag har gjort mig av med den. (Öööh, det lät kryptiskt, men slösa ingen energi till att grubbla på det!). Det var en smärre chock för mig när jag vägde mig och såg hur mycket jag gått upp. Ingen tror att jag gått upp så mycket, mina kompisar säger "Näääää inte har du väl det!", men jag har verkligen gjort det. ALLA mina kläder är mer eller mindre trånga. Nu har jag massor av vikt att bli av med, och det snabbt. Det GÅR inte att vara så här tung om jag ska orka åka skidor på det sätt jag är van vid. Dessutom har jag inte tänkt köpa en hel garderob med nya kläder i större storlek.

Så jag och TH lever sedan tre veckor på LCHF-kost. Lite kolhydrater och mycket fett. Mycket kött, ägg, feta såser, sallad, ostar, osv. Det går bra, det går väldigt bra faktiskt. Var rädd att TH inte skulle palla med det här, men det går jättebra. Knepet är att äta så pass mycket fett att man tappar aptiten! Känner mig ständigt mätt. Orkar bara äta två måltider om dagen, även om vi borde äta tre. Trots det har jag noll blodsockersvängningar, och känner mig pigg på ett väldigt naturligt sätt. Har fått prova en del spännande nya grejer, i morse stekte jag till exempel LCHF-plättar (med grädde istället för mjölk och Fiber-Husk ((pulveriserade psylliumfröskal)) istället för mjöl), det var SÅ gott!

Det här ska absolut inte bli någon bantnings-blogg, men kanske jag lägger upp något smarrigt och fettigt recept här nångång, hehe!

7 kommentarer:

  1. men vadååå HUR GÅR MAN UPP I VIKT? GE MIG TIPSET! :P

    SvaraRadera
  2. Hei Magda! Det er utrolig lett å gå opp i vekt, og litt vanskeligere å gå ned. Men ikke umulig! :) Men jeg ser at vi har helt forskjellig måte å gjøre det på, og jeg blir nesten nervøs når du sier dere bare spiser to ganger om dagen - da lammer du jo forbrenningen din? Jeg spiser nesten 6 ganger om dagen.. MEN jeg har alltid tenkt slik, at det viktigste er at det funker for deg. Husk bare på at de beste løsningene er de som du kan holde deg til "for resten av livet"! :D

    SvaraRadera
  3. Marina: Alltså om du är naturligt smal är det ju bara att gratulera tycker jag! Inte ska man väl sträva efter att vara småfet! ;) Men annars har jag hört att lchf kan funka för underviktiga också - alltså att de går UPP i vikt av det. Det påstås att lchf-mat hjälper till att låta kroppen normalisera vikten. Kanske kan vara värt att prova då?

    Hege: Det speciella med lchf är att man eliminerar blodsockersvängningarna. Risken att bli sugen på att småäta mellan målen är minimal - jag är jämt mätt. Absolut borde jag äta tre gånger om dagen, men jag äter i alla fall på morgonen istället för kvällen nu, och det är bättre för förbränningen. Jo jag har inga planer på att gå upp all denna vikt igen sen, utan väga som jag "alltid" har gjort, det konstiga är att jag gått upp så mycket det här sista året, vill gärna veta exakt varför...

    SvaraRadera
  4. Men jeg er og mett hele tiden, jeg rekker ikke å bli sulten når jeg spiser så ofte :)

    Du har ikke begynt på noen medisiner eller noe da, som kan ha gjort at du har gått opp? evnt p-piller og den slags:) Ellers kan vel en tur til legen finne ut om det er noe med stoffskifte og sånne ting.. Håper det ordner seg for deg, lykke til! Og ja - gode oppskrifter tar jeg gjerne i mot! :)

    SvaraRadera
  5. Jo, jag tycker också att jag borde ta mig en tur till doktorn. Det är ju knappast normalt att gå upp så här mycket. Har just fått höra av en släkting att det finns en möjlighet att jag kan ha fått en störning som påverkar ämnesomsättningen, som tydligen är ärftlig och finns i min släkt. Det finns medecin mot det som tur är, om det nu skulle vara det.

    Tack för lyckönskningarna, jag fläskar på med mitt ägg och bacon ;) Går ner ungefär ett kilo i veckan. Ska börja träna mer också...

    SvaraRadera
  6. Oii det er jo kjempebra! :) Da er det ikke lenge før du er på matchvekta di :D
    Men ta deg en tur til legen for sikkerhets skyld, så du ikke trenger å bekymre deg!
    (...hvor drar dere når dere skal til legen, forresten??)

    SvaraRadera