måndag 22 november 2010

Isländskornas känsla för kyla

Nu känner hästarna på sig att det kommer att bli kallt. Det är väldigt tydligt, för de blir alltid helt besatta av mat någon dag innan kölden slår till. De äter och äter, och när de ätit upp står de bara och stirrar mot mitt hus tills jag kommer och ger dem mer. De får hö 4-5 gånger om dagen, är tjocka som små grisar, har en decimetertjock päls och vill alltid vara ute i alla väder och aldrig stå inne i sina boxar, så jag tror ju knappast att de fryser. Men det är nog en av de starkaste instinkterna de har, att äta upp sig inför tuffare tider. Och jag pallar inte med det där stirrandet, utan ger med mig ganska fort!

Tänker du mata oss? Va va va va va? Bäst för dig att du matar oss!

Kría.

Lite pellets utspritt i snön är ett helt perfekt (dvs. väldigt tidskrävande) mellanmål...

2 kommentarer:

  1. Fiiine ulldottene! :)
    Synes du har et utrolig fint forhold til hestene dine - de lever livet! :)

    SvaraRadera