måndag 6 februari 2012

Semester & köldrekord

Nu har jag äntligen fått ha lite semester, puh så skönt! Den senaste månaden har jag ju varit fast hemma efter älgkrocken (med efterföljande bilskräck!) och hästen som varit sjuk. Jag har faktiskt inte lämnat hemmet sen veckan före jul! Nu var det verkligen dags för lite luftombyte, så jag har varit ner på marknaden i Jokkmokk över helgen (hela tio mil hemifrån, hehe). TH har kört turister med hundarna och jag har fått umgås med mina goda vänner. Nu är jag hemma igen och känner mig helt utvilad, skönt!

På väg ner till marknaden i semesterstämning med solen som skiner och kameran i högsta hugg, ha ha!

Öppet vatten i -30c, i Tjåmotis.


Under helgen sjönk temperaturen ner till under -40 hemma i byn, -42,7 visade visst SMHI's termometer innan den frös sönder, det var säkert kallare än så. Mamma ringde till mig flera gånger och undrade om jag inte ångrade att jag missade det stora köldrekordet, "du vet ju aldrig om du får uppleva sån här kyla igen!", he he... Expressen skickade upp en reporter och en fotograf till oss, och de stannade i två dagar för att göra ett reportage och en webbfilm om "Sveriges kallaste by", kul initiativ måste jag säga! Tyvärr framgår det inte så exakt att det är hos oss i Å som temperaturen uppmätts utan man kan tro att det är i Kvjk, men bilderna när gubben står vid väderkuren är härifrån och resten av reportaget är från vår kära grannby...






Kom hem nu ikväll och tittade på termometern, jo huff, nog har det varit kallt... Just nu är det dock mer behagliga -37 grader!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar