torsdag 10 maj 2012

Första skörden och första blommorna!

Vintern biter sig verkligen hårt fast i år, det är över 40 cm snö kvar på vår officiella mätplats, och ännu mer i skogen, fint skidföre dessutom! Vi som trodde att våren skulle komma tidigt i år, nejdå! 

Men ett par meter ut från husväggarna är det barmark, och där gror och spirar det för fulla muggar. Idag har vi ätit den första "grönsaken" från gården, rallarros-skott. Det är förvånandsvärt gott, prova själv!

Upp ur det varma gruset framför vårt förråd spirar det allra snabbast! Större än så här ska rallarros-skott just inte vara om man ska äta dem, de blir fort träiga när de blir större.

Man tar tag i skotten så nära marken som möjligt och drar uppåt så att så mycket vit stam som möjligt följer med.

Sen steker man dem snabbt i olivolja eller rapsolja, så att de små bladen blir frasiga, och strör över flingsalt. Min mamma och syster blev bjudna, jag hann knappt ta kort innan allt var uppätet...

Det här bjuder jag mamma på varje år, men hon har alltid glömt bort det till nästa år! På så vis blir det alltid en ny upplevelse för henne, och det är ju roligt, ha ha... "Otroligt gott" och "smakar som sparris", var omdömet.

Idag har även de första blommorna slagit ut i min trädgård, krokusar naturligtvis! Det känns som att de är de första blommorna jag någonsin sett, blir ju så makalöst uppiggad av synen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar