tisdag 1 maj 2012

Sista dagen i april


 Hemma vid husväggarna spirar vallmon, den börjar växa så fort snön smälter bort. Så glad jag blir bara av att se några gröna blad!

Jag och TH for ut på en liten sväng med hundarna igår, det var snabbt före och hela gänget var pigga och glada! 

Ja, det gick verkligen i flygande fläng! Tog några bilder med livet som insats, hehe! 

Mitt lilla spann in action. 

Och här sa det plask! TH körde för nära utloppet till en bäck, och isen brast. Han och släden hamnade i vattnet men hundarna stod uppe på isen, de tvärstannade när släden sjönk. TH höll i släden och ropade åt hundarna att dra upp honom, och det gjorde de tillslut, puh! Jag stannade tio meter bakom och blev så chockad att jag inte ens kom ihåg att fota spektaklet, då är det illa, hehe! Skönt att det gick bra i alla fall, TH tog det hela med ro även om han blev genomblöt och iskall.

 Så det blev att köra full fart hemåt efter det lilla äventyret!


Senare på kvällskvisten tände vi vår majbrasa ute vid sjön, en tradition som vi håller hårt på här i byn! Pappa tände som vanligt på brasan, han och mamma hade tidigare under dagen varit och hämtat in buskarna som vi stakat skoterlederna över sjöarna med och lagt på högen. 


Så det blev lite symbolik där också, att nu bränner vi upp den gamla vintersäsongen och går mot nya tider! 


Korvgrillning är ett måste på valborgsmässoafton!

Så nu är det alltså första maj, kan knappt tro det är sant! Har längtat så efter den här dagen, nu blir jag ledig efter att ha jobbat drygt två månader i sträck. I natt blåste det hårt, jag tror det var våren som kom flygande för idag skiner solen så fint, helt underbart!

6 kommentarer:

  1. Så herlig! Nå kan du slappe av og nyte hagen din :)

    Hege

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja herregud så härligt! Trodde aldrig den här vintern skulle ta slut :)

      Radera
  2. Men vad bra då är Tor Henrik renbadad inför sommaren...
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamenvisst, ganska praktiskt egentligen :)

      Radera
  3. Han har otur med körningen nu för tiden, först för nära en björk å sen för nära en bäck:P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hehe, han är expert på att göra äventyr av den lugnaste lilla tur ;)

      Radera