onsdag 4 januari 2012

Grönt under snön

Färska grönsaker är inget som jag någonsin haft i min trädgård i januari. Men i somras satte jag ju grönkål som jag haft glädje av hela hösten och vintern, den blev bara godare av lite frost. Men nu var det -28c i förra veckan, och jag visste inte riktigt om jag kunde hoppas på någon kål längre. Men jag gav det en chans idag!

Det har snöat något kopiöst de senaste dagarna! Snödjupet är just nu 83 centimeter. Det syns inte ens vars jag har min lilla grönsaksplätt under all denna snö. Tur att jag har så bra minne då, hehe!

 Min medhjälpare Freja undrar vad jag håller på med när jag står och gräver djupt ner i snön med händerna.

 Och där är den! Jättefin grönkål. Visste inte vad jag skulle våga hoppas på, så jag blev verkligen positivt överraskad!

 Svartkålen Nero di Toscana var också i utmärkt skick! Men den sparar jag till en annan gång.

Hmmm... sallad? Inte direkt vad Freja hade hoppats på.

Grönkålen hamnade i en fisksoppa med misobuljong, jättegott!

4 kommentarer:

  1. Mmm, ser gott ut! Freja hade nog hoppats på en sork eller nåt annat roligt. Sorksoppa nästa gång? :)

    SvaraRadera
  2. Ja vi får väl försöka kompromissa, he he, kan inte säga att jag längtar till sorksoppan dock ;)

    SvaraRadera
  3. oh den suppa så god ut! oppskrift? :p

    SvaraRadera
  4. Det var bara lök, misopasta, vatten, fisk, grönkål och lite extra salt :)

    SvaraRadera