tisdag 17 januari 2012

Vårlängtan och fröplaner


Äntligen ljusnar det och dagarna börjar bli längre. Längtar tills vi har några soltimmar om dagen, så att jag äntligen får börja så några frön! Odlingsdrömmarna är verkligen starka i år, längtar verkligen efter att få sätta igång. I år har jag beställt en lustig blandning frön som jag valt med hjärtat, det känns så roligt! Dessutom fick jag flera olika spännande fröer i julklapp av min otroligt gulliga faster, så jag har nog det jag pysslar med framöver!

Perennsådd och sticklingar i ett organiserat kaos, i oktober.

Perennerna sådde jag ute i odlingsbädden i höstas, mitt nya framgångskoncept tror jag, och ringblommor, solrosor och grönsaker sår jag ju ute till sommaren, så det jag ska så inne är egentligen bara chili, tomater och lite olika penséer.



 De här sorterna ska jag odla! "Chicky chicks" och "Monkey business". Jag valde dem nog litegrann på grund av de lustiga namnen måste jag erkänna, haha! Förr var jag inte så förtjust i penséer, men nu är jag helt såld, tycker de är så flummiga och roliga.

Måste visa några andra grejer jag ska odla i sommar!

De här terracottafärgade solrosorna "Earthwalker" har jag alltid velat ha, men de har alltid varit slut när jag beställt. Men nu jädrar!

 En ny sorts fjädervallmo som heter "Drama Queen", så snygg! Gläder mig massor till att blanda in den här hos mina rosa pastellröllekor.











Den här blir också jättekul att odla! Mörka sockerärtor "Shiraz" är en nyhet, den mörka färgen ska visst innehålla en väldigt nyttig antioxidant, och så blommar den med tvåfärgade blommor, kul!






Jag beställer mina frön från Rara Växter, de har ett stort sortiment och beställningarna har alltid fungerat jättebra!

6 kommentarer:

  1. Du är så duktig och tänk vilken rikedom att ha hittat en sån bra hobby! Du får rapportera hur det går med fröerna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju verkligen en bra hobby, som terapi! Ja du kan lita på att jag ska rapportera :)

      Radera
  2. Vilken helt fantastisk rolig julklapp du fått.

    Det förstår ju vem som helst vad du längtar efter :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja eller hur! Välkommen hit Mickan! :)

      Radera
  3. Vet inte hur jag kom in på denna blogg men jag fastnade en bra stund iaf.. :) mkt fina bilder, och du skriver väldigt bra och roligt!

    /Simon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att höra! Välkommen hit Simon! :)

      Radera