fredag 26 februari 2010

den siste manukanen


Förra våren sådde jag manuka-frön från Nya Zeeland. Manukabusken är nog min absoluta favoritväxt och jag har min lilla dröm om att ha en egen blommande, doftande manukaskog i min vinterträdgård, som jag ska bygga när jag vinner på lotto... Jag hade säkert 50 småplantor av små segväxande manukor i höstas, men alla utom EN dog i mörkertiden. Har läst odlingstips för manuka och det påstås att de bara kan växa under öppen himmel och måste ha sol, så jag klandrar inte de som tuppade av, men jag är SÅ glad att en tapper liten planta har klarat sig! Ett år gammal och 15 centimeter lång. Lever han till nästa vinter ska jag banne mig köpa en sån där dyr växtlampa åt honom. Har säkert tusen manukafrön kvar, så kanske jag odlar upp några fler små plantor i vår så han slipper känna sig ensam!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar