torsdag 11 februari 2010

Hjälp, men tjoho!

Hjälp, jag insåg just att det redan är mitten av februari! Då är det ju dags att beställa blomfröer, tjoho! Jag beställer mest av en firma som heter Rara Växter, de har ett jättestort utbud. Ska satsa på några av årets nyheter. Här uppe hos oss är det bara att satsa på sorter som beskrivs som snabbväxande eller tidigt blommande, då kanske de hinner upp under de få sommarveckor vi har.

Fingerborgsblomma "Candy Mountain" med uppåtvända blommor! Det jag lärde mig om fingerborgsblommor ifjol var att de KAN hinna blomma första året om man sår tidigt och gödslar på ordentligt under sommaren. Om de sedan överlever vintern i fjällzonen återstår att se...


Rosa kvanne "Ebony" med svarta blad, läckert!


Adlumia, en snabbklättrande vallmosläkting från Nordamerika som ska vara tålig. Blir intressant!

2 kommentarer:

  1. Bra att du påminner mig!! Man ska ju faktiskt så tomater den 2:a februari har jag lärt mig, helt som bortblåååst! :S

    Åh, fin kvanne, hoppas den blir stor och stark!

    SvaraRadera
  2. Åh ja! Jag sådde en ampeltomat ifjol som växte otroligt fort, tror jag sådde den i slutet av mars, i juni var den stor och blommade, hade det inte varit för att jag dräpte den (uttorknings+fjällvindsdöden) så hade den säkert haft frukter i juli! :D Hundreds and Thousands hette den.

    SvaraRadera