tisdag 23 februari 2010

It's alive!


Hege vill ha en Årrenjarka-blomma i sin trädgård i år, och hon ska få frön från den bästa sorten jag odlade i fjol: Sibirisk hjärtstilla, Leonorus sibiricus. Var bara tvungen att provgro några frön först så att jag verkligen ser att det är liv i dem! Och det är det! Minns från i fjol att de här fröna började växa väldigt fort, och så är det, det tar bara några dagar från sådd till "bejbis". Sen fortsätter den bara att växa i en himmelens takt, blir stor och stark och blommar länge med rosa spiror. Plantan är ett-eller tvåårig men får massor av (livskraftiga!) frön varje år. I år ska jag nog gräva ut en plats där jag bara ska ha en massa hjärtstilla, för jag tycker de är så fina.

3 kommentarer:

  1. Visste du att den brukar marknadsföras som cannabissubstitut?? (googlade)

    SvaraRadera
  2. oo, gleder meg! :DD

    -Hege

    SvaraRadera
  3. Ja jag vet! Den ska tydligen ha en milt lugnande effekt. Men det är ju absolut ingen "olaglig" växt, vill jag poängtera så att Hege törs ha den på gården :)

    SvaraRadera