måndag 10 maj 2010

I väntans tider

Längtar som en tok tills jag får börja anlägga min lilla köksträdgård på min östgavel! Det dröjer nog ännu ett par veckor. In the meantime, i mellomtiden, ligger jag och krafsar som en galning (snart har jag väl krafsat ihjäl nånting) i blomsterrabatterna som tinat fram, glor och noterar och funderar och studerar.

Har trampat upp mönster till köksträdgården i snön, tänkt till och tänkt om massor med gånger. Tyckte först att rektangulärt kändes trist, hade tänkt mig något mer organiskt och crazy, typ ett solhjul, en oval, eller spontant utslängda små plättar. Men just nu tror jag som sagt att det blir en rektangel. Det är praktiskt att organisera och lättare att fläta ett fint litet kviststaket runt.




I min lilla köksträdgård tänker jag odla "lättare" grödor samt sommarblommor. Tänker mig dessa:

Rucola
Mangold
Spenat
Minirödbetor
Sockerärtor (som en liten vindskyddande häck på vindsidan)
Gröna bönor (också längs kanten som vindskydd)
Persilja
Någon vacker sallad
Två sorters ringblommor
Flera sorters vallmo (kornvallmo, pionvallmo etc.)
Jordgubbar!!!
samt en "BB-avdelning" för diverse perenner som jag sen ska plantera ut här och där



2 kommentarer:

  1. Låter härligt och du är så duktig!! Tänk bara på att avgränsa jordgubbarna från det andra, de tar lätt över! (Jag har smultron och dom är helt hysteriskt växtgalna och tar över hela landet!) Aunt M.

    SvaraRadera
  2. Å men det låter ju underbart med så himla frodiga jordgubbar :) Jo jag ska göra en egen ruta för jordgubbarna, och kanske smultron, det är ju så gott!

    SvaraRadera