fredag 28 maj 2010

Mina perenner

Min stora stolthet nuförtiden är ju mina perennrabatter! Måste få visa dem. (Ni får bara stå ut med mig.) De ser väl ut som blaha blaha om man jämför med hur rabatterna ser ut söderut just nu, men för att vara i slutet av maj här uppe så tycker jag att de är helt... fantastiska! Hehe.


Söderläge: Färgerna rosa och lila i alla möjliga nyanser. Närmast kanten, stäppsalvior. Ovanför dem ska det växa olika aklejor, har rosa, pastell och svart än så länge. Ja sen är det ju en massa olika sorter. Två olika pioner som jag hoppas grymt mycket på. Flera olika sorters riddarsporrar, jätte, "Magic Fountains", olika färger. Fingerborgsblommor, lupiner, olika rosa och vita liljor som har fördubblat sig från ifjol. Rosa stjärnflocka, vit jättevallmo. En timjan från ifjol som lever litegrann. Pastellrölleka "Summer Berries". My babies.



Östgaveln: Lite mer vilt-inspirerat. Längst upp till vänster min stora stolthet, vinröd slingerstormhatt. Den köpte jag som en liiten tiny planta på Tradera ifjol. I år kommer den upp med två grova slingerarmar, så tuff och fin, längtar efter de snygga mörkröda blommorna. I övrigt: kransveronika, rödbladig kvanne, jätteblåklocka, vanlig stormhatt, svart nysrot, amerikansk rosa älgört, grågröna hostor. Samt gula liljor från mormorsmor som förökar sig något vanvettigt!!!


Angående härdighet och odling i "fjällzonen". Nu har jag ju inte hållt på så länge med perenner, men en sak tror jag mig faktiskt ha förstått. Jag är SÅ glad att jag inte gödslade jorden något särskilt, utan höll den rätt så sandig. Använde mest av den fina gamla sandjorden som redan fanns här. Växterna verkar ha jättelätt att föröka sig och sprida sig i sandjorden. En sandig jord är en varm, väldränerad jord. Perenner behöver inte mycket "fett", de behöver mineraler. Gödslar gör jag med gräsklipp på sommaren.

Sen har jag ju ingen aning hur man bäst odlar perenner i "syden".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar