måndag 3 maj 2010

vår i min trädgård!

Det är fortfarande minusgrader på nätterna och den senaste veckan har det både vräkt ner snö och blåst hård vind. Döm om min förvåning när jag skulle plocka bort ditblåst skräp från rabatterna igår, och får syn på små rosa fingertoppar som pekar mot himlen, ludna små blad som spirar och nog med daggkåpor för att brygga årets första kopp örtte! Åh vårlycka, det känns som att jag ser mina nyfödda små barn! Har krypit runt och fotat dem och sedan bäddat in dem i gammalt gräs så att de inte ska brännas av solen eller bitas av nattfrosten.

Fjällvallmon, naturligtvis alltid först av alla. Den börjar gro vid husväggarna redan kring början av april här i byn. Det enda den verkar behöva för att komma igång är fri sikt mot himlen, en tvärhastig glimt av solen och möjligen en liten blida. Överlever vilken nattfrost som helst och tycker att grus är det bästa som finns.


Daggkåpor, flyttade självmant in i rabatten ifjol, så vackra med sina fransiga kanter!



Små röda ägg som kommer upp där Antnäs-lupinerna växte.




Det här köttiga stycket kan mycket väl vara en Russel-lupin, påminner just nu om en havsanemon tycker jag!


Slingerstormhatten, verkar vara en riktig tuffing!




Ett grönt litet lupinfinger, misstänker jag!


Jag som inte trodde att lupiner skulle klara sig här, tji fick jag! De är ju till och med i förtruppen av hårdingar! SÅ kul!


UPDATE: Har just fått näsan bränd av pepparmynts-ånga! Var och rotade lite runt en ny upptäckt i rabatten, (en holländsk prydnadssalvia som jag köpte ifjol som otroligt nog har börjat gro, hade jag ALDRIG kunnat tro) och POFF, där kom den, den välbekanta doften. Jag grävde ner en beskedlig liten pepparmynta mitt i rabatten ifjol och den växte som själva mint-jävulen, men jaja, strunt samma tänkte jag då, den kommer ju ändå att dö i vinter. TJI fick jag, den rackaren har bitvis inte ens VISSNAT i vinter utan luftrötterna lever ännu och har börjat skjuta blad! Helt galet, det var ju för bövelens -39 i vinter! Beundrar livskraften i den men jag måste försöka flytta den nu i vår så att den inte tar över fullständigt. Får göra en helt egen liten hörna åt den på någon avlägsen plats på gården...

2 kommentarer:

  1. Fantastisk glede over naturens blomster-under du har! :) Gøy å lese!! Endelig er du tilbake ;)

    SvaraRadera
  2. Hejsan :)

    Snygg blogg :) Bra text :)

    Vad händer i veckan då?

    Kram :)

    SvaraRadera