söndag 17 oktober 2010

Vilosöndag

Är hemma och har en lugn dag mellan mina små utfärder den här veckan. Igår var jag i Gällivare på träff med min distanskurs i samiska och i morgon ska jag till Piteå på en tvådagars kurs inom turism och export. Det är tydligen min tur att rackla runt nu när TH äntligen har kommit hem efter några veckor borta på jobb!

Idag är det varmt ute, snön är blöt och det droppar från taken. Typiskt att det ska måsta komma en blida efter att snön har kommit. Det ska vara varmt en dag till och sen ska det bli kallt igen, ishalt med andra ord! Men igår såg jag att det bara var snö till en-två mil här nedanför, och nere i Jokkmokk och Gällivare var det bara ett tunt vitt lager. Saker man får se när man lämnar byn alltså.

Tänkte att jag skulle följa upp om mitt skoköp som jag skrev om tidigare, Nuptse knee high från The North Face. Fick hem dem dagen innan snön kom, lämpligt nog! Är väldigt nöjd med dem hittills, har använt dem varje dag. De är mjuka, lätta, smidiga och sköna att gå i, som jag hoppades att de skulle vara. Har spillt vatten på dem flera gånger och det har inte läckt in. De verkar dessutom ha bra grepp på is. Varma är de givetvis, det måste absolut vara minusgrader för att de ska gå att använda! Men nu har det ju inte varit någon riktig kyla ännu så jag ska inte ge något slutbetyg, blir intressant att se vad som händer med dem när det blir 20-30 minus.

Otroligt proffsigt försök att ta kort av mina egna skor, he he! Det är alltså mina svarta klövar till höger och Frejas svartvita tassar till vänster.

3 kommentarer:

  1. jag fryser om fötterna oavsett vad för skor jag har :( Kanske dubbla lager renskinn funkar??

    SvaraRadera
  2. finskorna, med rosapappret...

    SvaraRadera
  3. Marina, jag är också väldigt kall om fötterna! De enda skor jag tyckt varit hyfsat varma hittills är mina mukluks från Steger Mukluks. Men har man dålig cirkulation i fötterna så har man, tyvärr, vad ska man göra åt det? Dricka mer spicy kryddte kanske... :)

    SvaraRadera