tisdag 11 oktober 2011

Gräva upp och gräva om

Nu är det tre år sedan jag började hålla på med min trädgård. Än så länge existerar min drömträdgård till större delen i mitt huvud, men jag är glad för allt jag lärt mig under den här tiden. Det viktigaste jag lärt mig är väl egentligen att våga ändra och göra om. Min smak ändrar sig ganska ofta och jag hinner få många olika idéer innan något faktiskt blir till i verkligheten!

Mesta tiden i trädgården går åt till att stå och stirra på den. Själva grävandet och planteringen tar bara en bråkdel av tiden, det är funderandet som verkligen är det stora jobbet, och egentligen det roligaste också. En trädgård blir aldrig "färdig", utan det är ett livstidsprojekt, det är fint att jobba med såna perspektiv.

Jag tycker (eller, jag ska väl egentligen säga: JUST NU tycker jag!) att det finaste man kan uppnå i sin trädgård, är att skapa något som i alla fall påminner litegrann om skönheten och harmonin i det vilda. Klarar man det, då kan man vara nöjd! Jag har valt ut tre bilder från fjället i somras som inspiration för hur jag tänker plantera nästa år. Det blir mycket gräs och bollar och lugna toner.

Fjälläng på Sjnjerak, som hämtat från ett superstylish trädgårdsreportage.

Glänsande höga gräs och borsttistel i kvällsolen på fjället.

Fuktig äng med stormhatt, älgört och borsttistlar kantat av silvergrått lappvide, sååå snyggt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar