tisdag 11 oktober 2011

I min förvirring


Idag när jag höll på att plocka ner hästarnas sommarhage, som man ser på backkrönet på bilden, blev jag stående en stund med en envis tjorva på tråden. När jag hade rett ut den och skulle fortsätta så visste jag plötsligt inte åt vilket håll jag skulle gå, höll jag på att sätta upp hagen, eller ta ner den? Var det vår, eller höst? Jag var tvungen att ta en ordentlig titt runt omkring och säga högt: "Är det vår eller höst?". Jag visste verkligen inte. Men eftersom snön på fjällen såg ut som nysnö så bestämde jag mig för att det ändå måste vara höst, och så fortsatte jag med att plocka ner hagen. Och så var det höst.

Men tänk om jag bestämt mig för att det var vår och satt upp hagen istället... och så hade det blivit vår?

4 kommentarer:

  1. Ja så fort som tiden går och årstiderna växlar så är det inte konstig. Snart är det vår igen!! Hmm

    SvaraRadera
  2. Om man tittar på renen så styrs brunsten av bland annat dygnsrytmen. Hur många timmar dagsljus respektive mörker man har. Rätt proportioner inträffar ju som sagt två gånger per år, vår och höst. Men den styrs oxå av om dagarna blir längre eller kortare.
    Alltså...när dagarna har rätt längd och vi går mot mörkare tider inträfar brunsten. På våren när dagarna har rätt längd uppstår en minibrunst...men de kan inte göra kalvar utan de får bara ett milt brunstbeteende.

    Så du är inte ensam om att vara förvirrad!!!
    ;-)
    / Matti

    SvaraRadera
  3. haha så søt du er :) synes jeg ser deg stå der og prate med deg selv. Noen ganger må jeg og spørre folk hvilken årstid det er, om det er mandag eller fredag, om det er mars eller oktober. Så du er ikke alene. Klem :)

    SvaraRadera