söndag 30 oktober 2011

Härda ut vid härden

Oj så tidigt det blev mörkt idag! Omställningen till vintertid är nu sannerligen ett lite mysko påfund. Och ännu ligger det inget snötäcke som ljusar upp, så det är en ovanligt mörk eftermiddag idag. Det påminde mig om hur mycket jag saknat en eldstad ute på gården, så nu har jag pysslat lite här i skymningen med att göra en.

Som den enorma velare jag är så har jag funderat länge på vilken sorts eldplats jag vill ha, men nu tog tålamodet slut och det blev en helt naturlig stenring, känns helt rätt. Använde en del av trädgården där backen är stenhård och det ändå är helt omöjligt att gräva.


Så bra att bara kunna gå utanför dörren och elda, laga mat och koka kaffe när strömavbrotten kommer i vinter... Har ingen järnspis i mitt hus, det kan jag sakna. Bakugnen i min täljstenskamin är jättebra, men den tar flera timmar att få upp i temperatur.

Nu vill jag faktiskt bara sitta ute och elda och mysa i mörkret! Saknar sjöisarna och snön, men vintern kommer väl snart nog och varar länge nog, som en klok vän sa...

3 kommentarer:

  1. Å, jeg skulle gjerne sitti ved bålet med deg og spist ett eller annet gourmet som bare du kan lage, drukket en øl og snakket om livet :) men du blir der oppe noen år, du, så vi kan ta det senere? ;)

    Ps den vennen din var klok assa..

    SvaraRadera
  2. Åh vad härligt!!

    Vi har en likadan eldplats ute på vårt lantställe - där har vi suttit många gånger, njutit av brasan, filosoferat och löst världens problem :)
    Lycka till/L

    SvaraRadera
  3. Hege ;) hoppas verkligen det inte dröjer alltför länge! Kanske jag kommer och hälsar på er till sommaren :)

    Lisa, ja man måste elda lite då och då, det är bra för själen tror jag! :)

    SvaraRadera