onsdag 18 februari 2009

Husmorstips: pälsätare

Pälsätande löss gick som en epidemi bland hästar i Norrbotten i fjol vinter och jag hade också ena himla besvär med Thytur och Kría, vinterpälsen deras blev avgnagd på ca 1-2 mms längd i stora fläckar, det såg för hemskt skabbigt ut! Hittade inget bra botemedel i fjol dessvärre, men hästarna led ju inte av det som tur var, i och med att dessa perversa små lössjäklar inte biter och kliar utan bara sitter och gnager päls. Som tur är försvinner problemen så fort vinterpälsen fälls.

Blev inte så glad tidigare i vinter när jag åter igen upptäckte en gnagad fläck på Krías lår! Googlade runt som tusan i ren desperation. Många skrev väldigt bittert om pälsätare och påstod att de var nästan omöjliga att bli av med, att alla bra medel blivit förbjudna, att det bara var att leva med skiten, och så vidare... Men jag hittade ett inlägg på ett hästforum där en tjej påstod att vanlig grönsåpa hjälpte. Såpämnena täpper helt enkelt till lössens andningsvägar, och de kolavippar.

Jag sprang i princip ut i hästhagen med grönsåpeflaskan och kladdade på rejält, i två dagar för säkerhets skull. Och fläcken slutade bre ut sig och inga nya fläckar har hittills dykt upp, så jag misstänker att jag har fått kål på ohyran, tjohoo! Så jäkla enkelt och billigt dessutom!

Fläckens status nu: nästan utväxt!

Fröken Lusfri 2009

7 kommentarer:

  1. det kliar när jag läser detta inlägg. huvva stackars hästar!

    SvaraRadera
  2. Tja!
    Har oxå Googlat runt men hittar inget vettigt...

    Ja detta skall vi testa Grönsåpa sa du Grönsåpa blir det!

    :0)

    Tack!
    Tobbe S
    Segis.se

    SvaraRadera
  3. Hejsan
    Min dotter kom in springande och var helt förtvivlad och de vi van på hästen verkar vara pälsätare. Letade också över allt, hittade din blog. Undrar nu så hör ett par månader senare..
    Fungerade Såpan.
    Mvh
    Nina
    nina.boss@karlslund.net

    SvaraRadera
  4. Jag hade fått in dem hemma också och när vi upptäckte att rödcedern hjälpte innomhus börja vi undra om det kanske inte skulle hjälpa där. När jag googla runt upptäckte jag att det var många som använde oljan på sina hunder. MYCKET EFFEKTIVT!!!

    Vi ringde rödcederföretaget och konsulterade med dom först.

    SvaraRadera
  5. Hej
    Grönsåpa är utmärkt till höns och många av deras löss och kvalster, blommor användes ju såpa ganska ofta till och vi badar alltid jakthunden om vi befarar att hon varit i närkontakt med rävskabb, men det då gäller det att tvätta hundarna innan skabben hunnit in i kroppen sägs det. Grönsåpa är något av en mirakelkräm, vi använder den inom sjukvården också för svamp och vissa bakterier. Personligen avgudar jag grönsåpa.... men det märktes väl?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det vanligt yes diskmedel ni använder?
      Skulle precis köpa häst och då hade hon pälsätare..
      Blir man kvitt det eller återkommer det varje år?
      Mvh Sandra

      Radera
  6. Var o tittade på en häst ("har letat häst länge utan att fastna för någon") och hon var fin och trevlig på alla sätt och vis. Ett frieser sto på två år och då fanns det ett problem det är att hon precis blivit behandlad emot pälsätare..
    Är det något som återkommer varje år? Trotts behandling efter behandling?
    Vad för grönsåppa använder ni? Typ yes diskmedel?
    Eller grummel?
    Har tittat på flera frieser och har det inte varit skadad så har det varit något annat problem.
    Nu när jag hittat en som passar mig som vanten så dykrr detta upp.
    Kan ni hjälpa mig? Trotts det var några år sedan det skrevs här så är det värt ett försök.
    Mvh S

    SvaraRadera