fredag 20 februari 2009

Jag ä inte bitter

En stor del av mitt jobb går dessvärre ut på att predika den svenska alkohollagen. Som alkoholservitör har man skyldigheten att vara sina gästers alkoholiska förnuft, deras förmyndare och begränsare. Detta kan vara slitsamt i längden. Speciellt som man ständigt blir motarbetad av restauranger och barer som säljer alkohol till berusade personer, vilket medför att kulturen har blivit sådan att det är helt normalt att till exempel komma på fyllan till en restaurang eller en pub eller whatever och förvänta sig att bli serverad.

Såhär lyder ett stycke ur den heliga texten, den svenska alkohollagen:

"Servering av alkoholdrycker skall skötas på ett sådant sätt att skador i möjligaste mån förhindras, den skall ske återhållsamt och får inte föranleda olägenheter i fråga om ordning och nykterhet. Gästerna får inte serveras alkoholdrycker i sådan omfattning att de blir störande eller onyktra. En servitör/servitris/bartender m.fl. har inte bara rätt att neka servering till en märkbart berusad person, de är skyldiga att neka denne ytterligare servering. Både den som bedriver försäljning och den personal som medverkar vid försäljningen har ansvar för att ordning och nykterhet råder på försäljningsstället. Onyktra kunder/gäster får inte ges tillträde eller vistas på försäljningsstället utan skall avvisas."

Mitt drömjobb: alkoholkontrollant-tant! Skulle fara runt och snoka på alla krogar i Norrbotten och dra in tillstånd, muahaha! Sen skulle folk inte ha nånstans kvar att gå på fredagkvällarna. Det skulle börja förekomma en massa svartklubbar och dylikt i gamla lagerlokaler och lador som mc-gäng och maffian skulle styra. Det skulle börja knarkas hejvilt och... he he... ok nu spårade det visst ur lite...

Ska lugna ner mig och gå och läsa min bok, "Hör bara hur ditt hjärta bultar i mig". Har så lite Bodil oläst nu, det känns sorgligt! Vill bara läsa Bodil just nu, hon är den enda jag blir lugn av! Får läsa långsammare helt enkelt.

1 kommentar:

  1. det skulle kanske behöva en alkoholkontrullant-tant! och du skulle passa in i den rollen perfekt tror jag ha ha

    SvaraRadera