måndag 23 februari 2009

Inridning av islandshäst


Har ridit på Thytur igen! Den första riktigt ordentliga ridturen egentligen, med renskinn på ryggen, barbackagjord med stigbyglar och fullt tränsad. Han är sååå jäkla fin alltså! Det är i princip bara att sitta upp och rida iväg, han är så otroligt stabil, stark och lugn. Han är helt klart mogen för uppgiften nu, vid fyra och ett halvt års ålder. Jag är enormt stolt och glad!

Som att han aldrig har gjort något annat!

Nu red vi två varv runt gården, ungefär 10 minuter, tränade många gånger på att stanna och sätta igång. Thyturs stora talang är just det där med att stanna, det är kan jätteduktig på. Jag behöver bara luta mig lite bakåt och säga "ståååå" så stannar han och står blickstilla. Vilken stjärna! Hur han kommer att bli som vuxen ridhäst är ju lite svårt att säga redan nu, men han verkar i alla fall ha gott om framåtanda och en enorm klokhet!

Lite ovant med tränset ännu...

Skoterspåret var lite jobbigare att gå på...

Thytur- i människans tjänst!

4 kommentarer:

  1. så ståtlig och fin han är!

    SvaraRadera
  2. han ser jo så fin og rolig ut!!:) dette går nok bra skarru se!
    men magdalena, hvor er hjelmen din??

    SvaraRadera
  3. Ja jag vet, skäms på mig! Är så dålig på att använda hjälm. Måste köpa en ny för de jag har är så gamla att de knappast är något skydd...

    SvaraRadera
  4. Åhå, det här är nog han, min prins.. under inridning! Om jag nu inte har helt fel!? :)

    SvaraRadera