onsdag 11 februari 2009

Neeeh...

...vi flytt ju förstås int! Men jag hade gärna hyrt ett liknande plejs under typ oktober-november månad. Då det är mörkt, kallt och ruttet hemma, men vårigt och prunkande där på andra sidan jorden. Oj så nice. Var inne på realestate.co.nz igår och såg det alternativa livet flimra förbi... Nya Zeeland är ett sånt där land som jag lätt hade kunnat offra Sverige för, hade det nu inte varit att jag är född på denna vackra plats där mina rötter är så fruktansvärt starka.

Sen finns det ju förstås saker med NZ som jag upplever som negativa, även om de är få! Men en sån sak är att människorna där generellt är rätt så... eeeh hur ska jag nu skriva utan att det låter extremt snobbigt... ja men de är ganska inskränkta, otroligt hemkära på gränsen till patriotiska, (okej, jag ville skriva bonniga, ha ha) och i värsta fall lite fientliga till allt som är främmande. OBS såklart finns det undantag bland folket! Men rasismen mellan maori och vita är utbredd, likaså finns det en rasism mot den stora del av befolkningen som är inflyttade asiater. Kiwisarna bor där i frid och fröjd på sina gårdar och i sina småstäder och kan inte bry sig mindre om världen utanför, för de är så otroligt väl medvetna om att de bor i världens bästa och vackraste land och de kommer aldrig att flytta någonstans. (Okej, lönerna är skit på NZ så många ungdomar flyttar till Australien för att jobba, där de förstås blir mobbade för att de är fattiga kiwis!) Kulturen på NZ är väldigt ung (förutom Maori förstås), mestadels präglad av det engelska, skotska och irländska arvet och man ser nästan aldrig hus som är äldre än 100 år. Husen är förresten väldigt rackliga och dåliga. Trots att de faktiskt har kalla vintrar så har de knappt någon isolering, ofta stora glasdörrar, och alla fryser på vintern. Ett mysterium varför de inte har lärt sig att bygga ordentliga hus!


Här har jag jobbat i min ungdom!


Men hallå, sen är det ju faktiskt världens vackraste land jag skriver om, som gjort för att resa runt i, med människor som trots min hemska beskrivning är några av de trevligaste och gästfriaste som jag nånsin mött! Så bli absolut inte avskräckta från att fara till NZ, det är bland det klokaste man kan göra. Faran är ju förstås att man inte vill fara hem, att man återvänder gång efter gång, och att man längtar tillbaks dit resten av livet!


Dags att mata fåglarna kanske? Ska säga till mitt försvar att all den där snön har kommit de senaste dagarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar