onsdag 8 september 2010

Kaos på andra sidan jorden

Dessa dagar tänker jag mycket på mina vänner i Christchurch. De flesta av mina bekanta i NZ bor där. En vän skickade en länk till en karta där man ser hur många jordbävningar det varit de senaste dagarna, det är HELT galet, klicka här för att se den. Blir så ledsen när jag tänker på förstörelsen. Christchurch är en jättevacker stad i gammal engelskinspirerad stil med många vackra stenhus och en stor vacker katedral i centrum. Nu har katedralen sprickor och många gamla hus måste rivas. Broar har rasat, vägar har spruckit och vattenledningar är av. Helt ofattbart.

Jordbävningen på Haiti var ju en enorm katastrof, en tragedi som inte går att jämföra med den i NZ, trots att det var lika kraftiga skalv. Men för mig kändes det mycket mer avlägset och svårt att relatera till. När det nu hände på en plats som jag känner till, i ett samhälle som är så likt mitt eget, blev det plötsligt en helt annan sak. Nu förstår jag hur otroligt liten och maktlös man kan känna sig när jorden skakar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar