söndag 13 juni 2010

Äntligen!

Min odlingsbädd är färdig! Och det blev SÅ fint! Dokumenterade lite av processen. Har en pedantisk handyman till far, så det här måste vara den mest vattenpassade och vinkelräta lilla odlingsbädd som någonsin anlagts, puh!

Göra det själv? Gräva för hand? Jag är ganska bortskämd tyvärr, he he!


Självklart bestämde jag mig för en upphöjd odlingsbädd. Kantbalkarna sotades med gasolbrännare, en gammal metod för att stå emot förruttnelse längre. Känns så mycket sundare och naturligare än att typ lasera eller måla, som jag ser att många pallkragsodlare gör.

Dessutom blir det otroligt vackert och matchar perfekt bodarna runtomkring. Åldrat hundra år på några minuter!

Ta-taa! Färdigt, fyllt med en blandning av sand och sandig moränjord som grävdes bort när vårt hus skulle byggas. Ordentligt genomvattnad och tillkrafsad. Nu väntar jag bara på att gräset ska bli nog långt för att klippas så att jag får grönmassa att gödsla med. Nu ska det sås och planteras!

1 kommentar: