onsdag 16 juni 2010

Veckorapport från trädgården


Inte direkt någon sommarkänsla, trots att perennerna kämpar på och växer i kylan och blåsten. Inatt var det -0,9c enligt min termometer. Inte för att det bekommer perennerna vid det här laget, så härdade som de har blivit av den här månadens bitande vindar.

Min ett år gamla perennrabatt är anlagd i så gott som enbart sandjord, och endast gödslad med gräsklipp. Fungerar fantastiskt bra! Kortfattat kan jag säga att fördelarna är: 1. Varmare, mer väldränerad jord -växterna övervintrar säkrare. 2. Växternas rotsystem utvecklas snabbare - växterna sprider sig snabbare.

TH ska bidra till jordgubbshörnan med 20 plantor har han sagt, får se vad han kommer hem med till helgen. Han får då majoritet i jordgubbsodlingen och bestämmanderätt över självplocket. Ha ha ha!

Mellan raderna av grönsakssådder ligger nytt gräsklipp.

3 kommentarer:

  1. Men du, då får han rensa ogräset också! ;)
    /Aunt M

    SvaraRadera
  2. Så koselig å høre på :)

    Hege

    SvaraRadera
  3. M: He he, ja jag tror inte han någonsin har tänkt i de banorna faktiskt så det lär ju komma som en surprise ;)

    Hege: Hihi ja men det är alltid lite rart att höra sig själv prata, tycker jag låter lite puckad ibland! Men det bjuder jag på hehe... Vill se videoblogg från Moberget snart :)

    SvaraRadera