tisdag 1 juni 2010

Otålig väntan



Ikväll fick jag ännu ett tjockt kuvert med fröer från Kitchen Garden. Nu väntar jag bara på att få landet uppfräst så att jag kan få bädden i ordning, så fort som möjligt! Tänker inte göra någon tung gödslad jord utan kommer att satsa på att göda med gräsklipp, som jag nu tror så mycket på. Läste en jätteintressant artikel om odling i sand och gräsklipp kontra de stora jord- och trädgårdsföretagens ekonomiska intressen.

"- I 30 år har jag odlat på sand och använt gräsklipp som näring. Men det var först för tio år sedan jag vågade berätta om den här metoden. En metod som är mycket, mycket billig, miljövänlig och bättre för växterna än jorden man köper."

Läs mer om gubben som "retat gallfeber på trädgårdsbranschen" och odlat i sand i 30 år här.

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Kul att du tror på och ska försöka med gräsklippsgödning! Du ska inte beställa hem ett lass sand istället för att fräsa upp landet? Är förutom de uppradade fördelarna i artikeln även väldigt mycket enklare att hålla rent från ogräs om mediet är sand. Jag och många jag känner odlar enbart i det och det fungerar verkligen hur bra som helst! Det är ett lite annorlunda odlingssätt och tar ett tag att vänja sig vid. Skulle rekommendera Nils Åkerstedts "boken om marktäckning" som finns online: www.naturochtradgard.se/boken_om_marktackning.html
    Lycka till med odlandet!

    MVH Olle, barnbarn till "gubben som retat gallfeber på trädgårdsbranchen"

    SvaraRadera
  2. Hejsan!! Oj så kul med respons från en riktig gräsklippsodlare, din morfar/farfar är verkligen en inspiration! Jag tror verkligen på sand och gräsklipp, det är ju säkert en helt perfekt metod också här uppe i fjälltrakterna där vi har kallt och kort säsong. Min ett år gamla perennrabatt är anlagd i nästan bara sand som jag täcker med gräs på sommaren och det har verkligen fungerat fantastiskt bra, allt har överlevt vintern, till och med saker som kruktimjan från ICA och fingerborgsblommor som ingen här någonsin klarat förut i vanlig jord. Jo jag överväger verkligen att odla i bara sand, har ett eget sandtag och en pappa med traktor så det känns som en enkel lösning :) Nu väntar jag bara på att gräset ska bli så långt att det går att klippa, en annan av grundförutsättningarna! Tack för tipset om boken, det ska jag kolla upp. Ha en härlig sommar! MVH Magdalena

    SvaraRadera
  3. Hej, Var du nöjd med dina fröer från Kitchen Garden? Själv funderar jag på att beställa vårens fröer från Frö med posten. Vad tror du om dem? Mvh Anna som är en entusiastisk nybörjare i trädgården ;-)

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag har aldrig haft något problem med några fröer eller leveranser, hittills i alla fall. Jag har beställt från Rara Växter, Kitchen Garden, Frö med Posten, ja säkert någon fler firma också, och alltid varit nöjd. Hoppas att du också slipper strul, och lycka till med din trädgård! :)

    SvaraRadera