tisdag 22 juni 2010

En hjärtefråga kom på tal...

Idag var jag och Tjappe ute och guidade en stor grupp turister. Det är alltid uppskattat att ha med en hund på tur, de allra flesta gillar ju hundar och vill gulla och prata med den och fråga tusen frågor om den, speciellt om det är en draghund för dem vet ju folk nästan ingenting om. Har ni sjutton hundar, jahaa, har ni namn på alla, osv... NEJ de heter bara Ettan och Tvåan och så vidare, ha ha...

I alla fall, idag så hade jag en grupp som blev väldigt upprörda över hur barnen här ute får det när de ska börja skolan. De tyckte att det var helt förfärligt att sexåringar måste flytta hemifrån för att börja ettan, börja bo i lägenhet i Jokkmokk och bara komma hem på helgerna. Och jag kan inte annat än att hålla med. Det ÄR helt förfärligt att det inte går att lösa på något annat sätt. Det ÄR helt förfärligt hur omständigt livet måste bli för småbarnsfamiljerna här ute när barnen blir sex år. Det är något väldigt speciellt att bo 10 mil eller mer ifrån närmsta huvudort (alltså utanför rimligt dagspendlingsavstånd), det är helt klart. Men det är helt märkligt hur dålig hänsyn som visas till familjer som gör det. Det är verkligen som att man får skylla sig själv om man vill leva det här livet. Om jag någonsin får barn ska jag göra allt jag kan för att få hemskola dem, i varje fall lågstadiet, gärna längre. Jag vill bara att de ska få bo hemma medan de är barn. Jag vill bryta den här långa långa traditionen av att glesbygdens barn ska tvingas hemifrån, hamna på internat eller skolhem som det var förut, eller i skollägenheter som det är nu. Självklart kan jag ta barnen till Jokkmokk då och då så att de får vara med på vissa skolaktiviteter, men INTE ska de måsta BO där! Men hemskolning finns i princip inte i Sverige och i och med den nya skollagen som införs 2010 så blir det i princip olagligt. Alla ska gå i ett led och lika för alla och alla ska stöpas i samma mall och ingen ska vara något annat än nån annan. JAG BLIR SÅ UPPRÖRD! Vad är det som är så hemskt med hemskolning kan man fråga sig? Det är ju bara att göra regelbundna tester på de barnen för att se att de hänger med i sin utbildningsnivå. Det är ju bara att testa hur de fungerar i grupparbete, hur de fungerar socialt, det behöver inte vara svårare än så. Hemskolning finns i så många länder. Oj oj jag kan fortsätta gå på om det här hur länge som helst. Men jag önskar verkligen mer förståelse för vår speciella situation här ute, vi har potentialen till att leva helt fantastiska liv och ge barn fantastiska uppväxter, varför kan vi inte bara få göra det.

5 kommentarer:

  1. JÄVLA CENTRALISERING!! :P Jag håller med!

    SvaraRadera
  2. I Norge er det fortsatt lov med hjemmeskole, og selv om jeg til dels er mot det fordi mange bruker det på feil grunnlag, så er det jo helt opplagt at det i deres situasjon burde være et alternativ! Stå på - er sjøl helt sjokkert over løsninga :o

    SvaraRadera
  3. Bra tjejer skönt att höra att nån håller med!!! Marina: Ja visst, JÄVLA CENTRALISERING! Glesbygden är bara till för att avfolkas och sen ska naturresurserna bara utnyttjas till max när ingen ändå bor här längre! Visst är det sjukt att barn ska måsta flytta hemifrån för att börja skolan. Det fick jag och min syster göra när vi var små. Hege: Nej jag vet, jag tycker absolut inte heller att vem som helst ska få hemskola sina barn på vilka som helst grunder. Men för en del vore ju hemskolning den ultimata lösningen!

    SvaraRadera
  4. Ja, med nya skollagen verkar det ju som om Regeringen förbjuder er att leva där ni gör. Om ni inte skiljs från era barn under veckorna! Läs/se Flugornas Herre!

    Hemundervisning/hemskola funkar så himla bra för de få som gör det! De som inte är lämpade att göra det har aldrig, och kommer aldrig att vilja göra det.

    Kolla mitt namn/websida - där finns det enda samlade motståndet mot nya skollagen - även du kan vara med och påverka.

    Vi själva valde att lämna landet, liksom några andra familjer redan gjort. Så fort man lämnar Sveriges gränser, är hemundervisning en respekterad form av utbildning. Vi valde Åland... kolla http://mischa.gr8.se

    Stå på dig/er! Värna om era barn och era livsval!

    SvaraRadera
  5. TACK Mischa, det här var otroligt intressant och inspirerande! Blir bara mer och mer frustrerad över regeringens syn på hemskolning. Jag ska definitivt stå på mig!
    MVH Magdalena

    SvaraRadera