onsdag 2 juni 2010

Min TV, oraklet

Jag bodde ett tag i Wanaka, en liten by på Sydön i NZ. Jag hyrde ett rum i ett stort hus som en rätt så speciell kvinna ägde. Vi var flera som bodde där, ett helt underbart gäng, jag tror vi var sju killar och två tjejer från olika länder, och kvinnans katt som hette Perpetual om jag inte minns fel. Kvinnan som ägde huset var antroprolog, specialicerad på Japan och talade flytande japanska. Hon var just på väg till Japan för sin livs studie, hon menade att hon var antagen som geisha-lärling och skulle leva i geisha-skolan i ett år. Vi tyckte väl egentligen det lät ganska osannolikt. Men hon var jätteintressant att lyssna på när hon berättade om sitt liv och hon var väldigt intresserad av alla våra olika länder och kulturer. Efter några veckor for hon och borta blev hon. Har faktiskt tänkt en del på henne genom åren, vad som egentligen blev av henne. Hon var en väldigt speciell, intellektuell, svårglömd karaktär.

En morgon för några veckor sedan steg jag upp och gick direkt och slog på tv:n av någon anledning. Kanalen som kom upp var tv3 och det var Oprah Winfrey show. Oprah skypar med en kvinna i Japan, och det tar mig en halv sekund för att se VEM DET ÄR, det är min gamla hyresvärd, jag blir faktiskt helt chockad! Att se en person som jag har känt på ett så stort tv-program, det kändes faktiskt lite surrealistiskt. Hon har blivit den första västerländska geishan någonsin och kallar sig för Sayuki. Hon är än idag kvar i Japan, det som var tänkt som ett ettårigt projekt har blivit en livsstil. Fascinerande att kunna smälta in i en sån speciell kultur, och till och med välja att stanna där.

Sayukis hemsida finns här.
Här är en artikel om Sayuki av Lisa Ling, oprah.com.

2 kommentarer: