lördag 22 januari 2011

Meteoritnedslag i fjällen

Idag var jag i JMK och handlade och hämtade hundmat. Innan jag kom hem igen hade det nästan blivit helt mörkt. Jag hade bara ett par kilometer kvar hem när jag plötsligt fick se ett jättestort "stjärnfall" rakt över fjället Kassavare. Och jag blev förvånad över hur rädd jag faktiskt blev! Det riktigt ryste i hela kroppen.

Grejen är att jag har blivit riktigt skrämd av kraftiga meteoritnedslag två gånger de senaste åren. Första gången var på vårkanten för ett par år sedan. Vi satt ute vid ett vindskydd vid sjön och eldade, det var fullt dagsljus, när vi plötsligt hörde ett väldigt starkt explosionsljud. Vi trodde på allvar att våran bensinmack hade exploderat! Det gick som inte att begripa vad som annars kunde framkalla ett sånt hemskt ljud. Det lät som en bomb, det bara dånade i fjällen. Men inget hade hänt. Vi frågade folk runt omkring om de visste något, men inte. Jag minns inte om vi fick veta vad det var som hade låtit.

Andra och värsta gången var förrförra vintern. Det var sent på kvällen och vi satt vid köksbordet. Plötsligt lystes hela dalen upp av ett starkt grönblått sken, som varade i ett par sekunder. Det var som att en bil lyste rakt in i huset med strålkastarna. Efter några sekunder hördes ett dånande muller, det lät som en flock med hästar som skenade. Det var så otroligt overkligt och skrämmande, det är nästan svårt att förklara upplevelsen. Men sen blev det tyst igen. Efter en tid fick vi läsa att det slagit ner en meteorit i Kirunafjällen, och vi antog väl att det var det nedslaget som känts ända hit.

Har jag varit för godtrogen om jag trott att det sitter en massa snubbar på något "rymdinstitut" och räknar ut var meteoriter kommer att slå ner, och varnar de människor som eventuellt är i riskzonen att drabbas av nedslagen? Var det bara "tur" att den meteoriten slog ner på ett obefolkat fjäll eller var det någon som visste att den skulle slå ned just där?

Tycker också det är ganska konstigt att såna kraftiga meteoritnedslag får så pass liten uppmärksamhet i media. Det kan jag banne mig inte förstå. Kvällstidningarna som älskar att skrämma vettet ur folk, "köldchock", "dödskyla", och allt vad det nu är de larmar om. Är meteoritnedslag lite för farligt att skrämmas med?

Nä. Nu ska jag varva ner. Koka lite te och njuta av livet! Vem vet när en meteorit kommer dånande ner i skallen...

2 kommentarer:

  1. Huff! Det der har jeg aldri opplevd, men jeg er sikker på jeg hadde blitt like skremt som deg. Man hører jo stadig om at slike ting kan skje når som helst, men enig med deg i at det er rart de da ikke skriver om det i media. Det er kanskje for skummelt for folk, rett og slett.
    Det er lite som er mer skremmende enn naturkrefter og, ja, ting som faller ned fra himmelen ;)
    Man merker hvor utrolig liten man er...

    Spennende historie og godt skrevet:)

    SvaraRadera
  2. Ja huff, vi är ju lite ovana vid att vara utsatta för hot från naturen när vi lever i en sån trygg del av världen, förskonade från naturkatastrofer som jordskalv, vulkaner, tornados, tsunamis, men en meteorit kan ju ändå slå ner var som helst :P

    SvaraRadera