måndag 10 januari 2011

Sliter mitt hår!

Nejdå, inte riktigt kanske. Men här sitter jag och skriver ihop paketresor, vandringsweekends och sånt, inför nästa år. Har riktigt fina upplevelser att erbjuda, men att få ner dem i skrift på ett "lockande" sätt är inte lätt! Det är klurigt och svårt att få till det, tycker jag! Förebilden i författning av såna här texter är hon som skriver för Naturens Bästa, hon får allt att låta så himla spännande. Ibland blir jag less på att fundera och så river jag bara av med nånting halvgenomtänkt. Sånt här kan man ju sitta och grubbla över dagar i sträck... Här är en introduktion till en vandringsweekend som jag nyss skrivit.

Fjäll och forntid - Kulturella vandringsdagar med guldkant.
Vandra över fjället och blicka ut över de mäktiga vyerna av Sareks och Padjelantas nationalparker, i sällskap av en kunnig guide vars förfäder vandrat över samma fjäll i hundratals år. I urskogen letar du efter fornlämningar tillsammans med en samisk arkeolog, som lär er om livet och människorna i det forntida Lappland. Det är unik guidening ni får uppleva under de här dagarna. På kvällarna serveras ni fina middagar, omsorgsfullt tillagade av de allra bästa lokala råvarorna. Helgen avslutas med en samisk myskväll i en lavvu i skogen, med kokkaffe, jojk och historier.


Drömmer mig bort till torta-ängarna i Stuor-Njåske...

6 kommentarer:

  1. Strunta nu i alla förebilder och skriv så personligt du kan från hjärtat. Det som du är så bra på. Glöm allt annat du läst och gör det på ditt sätt! (ta bort guldkant, tilltalet ni, skriv vi i stället...) Ju mer personligt, desto mer allmängiltigt blir det...Rikta dej inte till "dom" utan beskriv vad du skulle vilja vara med om, i vi-form...Och ta bort meningen som börjar."Det är unik guidning..." .Alla förstår att den är unik...

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att du även ska ha behandlingsweekends för shopoholics, du vet att ditt inlägg med stenarna :D Hur bra som helst!

    SvaraRadera
  3. Anonym: Åh tack för jättebra tips!!! Det är så otroligt lätt att gräva ner sig i klyschor när man ska skriva såna här texter!

    Maria: He he! Ja alltså jag är väl egentligen en något tveksam förebild när det gäller att stå emot shopping, men jag hade lätt kunnat hålla en andligt inriktad kurs i stensamling! ;)

    SvaraRadera
  4. Vilken jättefin bild på torta-ängarna, ser ut som en riktig sagoskog.Måste erkänna att jag inte känner till den växten och tror inte att vi har den häromkring även om det står (blev så förtjust så att jag var tvungen att googla på den, älskar blåa blommor) att den ska finnas från Dalarna och uppåt i landet.
    Britta :)

    SvaraRadera
  5. Britta: Ja tortan är vacker! Såvitt jag vet växer den bara uppe i björkskogen i fjällkanten. Har lust att prova odla den hemma i trädgården, men jag vet inte om den skulle trivas!

    SvaraRadera
  6. Tycker absolut att du ska prova att odla den hemma, såg att Impecta säljer frön av den, men du kanske kan samla in dem "naturligt" så att säga :)
    Kan tydligen vara lite svåra att få att gro, såna där som ska ut och in i kylskåpet för att komma igång, men är nog väl värda ett försök :)
    Britta

    SvaraRadera