fredag 9 januari 2009

Quickjocks församling

Har suttit och läst igenom 1890 års folkräkning i Kvikkjokks församling. Där kan jag läsa namnen på mina Mannberg-förfäder här i Årrenjarka, och på Kvikkjokksbornas förfäder. Inget nytt direkt, jag har en flitig moder som har släktforskat grundligt över hela älvdalens släktskap tillbaks till slutet av 1600-talet då de första nybyggarna, däribland Mannbergarna, kom till Kvikkjokk.

Till Kvikkjokks församling räknades då även Sirkas och Tuorpons "lappbyar", som det står. Det som verkligen var gripande var att se alla dessa gamla släktnamn som såvitt jag vet har gått ur tiden. Har då aldrig förut hört talas om efternamn som Fidna, Malla, Panto, Segal, Tjagge, Jomik, Parrak, Abril, Kirtsa, Påggå, Pånja, Silpa, Huljo, Julkus eller Pärta. I vissa fall kanske det bara var ett par familjer som delade samma namn, och då räckte det ju med att det kanske bara föddes döttrar, eller att sönerna förblev ungkarlar, för att namnet skulle bli ett minne blott.

Lustiga titlar en del personer hade. "Fjellapp", "hemmansegare", "arbeterska" och "fattighjon" kan man ju räkna ut innebörden av, men vad menades med att vara en "lös piga" eller en "lös fjellappdräng"? Kanske att man arbetade för flera olika och inte bara för en och samma hela tiden.

Nej nu ska jag gå och äta lunch hos moderskeppet. Jag tror det bjuds på stekt löja idag, gott!

2 kommentarer:

  1. Å vad kul med släktforskning!

    SvaraRadera
  2. att vara lös, det kanske var dåtidens frilansare..

    tack för alla fina namn!

    SvaraRadera