fredag 23 januari 2009

Älgörts-mojito

Det drar ihop sig mot säsongsöppning i vår restaurang, sista säsongen i den gamla byggnaden. Vi knåpar ihop menyer och provsmakar nya rätter. Har fått den angenäma uppgiften att komponera en fördrink med älgörtsdricka. Tänker mig, hmm... iskross... en skvätt väldigt god mörk rom... lite lime... toppas med iskall älgörtsdricka? Måste provsmakas i alla fall!

Kära hemska vårsäsong, snart är den här. Bävar och ser fram emot den på samma gång. Älskar att servera och hatar att vara servitris. Hatar uppmärksamheten, avskyr alla slemmiga män, men gillar stämningen och folkblandningen; norskarna, finnarna, sheikerna, cheferna, tjejgängen, stammisarna och grabbarna från gruvan. Blir alltid lika paranoid och tror att folk följer efter mig, skyndar mig hem klockan ett och låser alla dörrar, håller hårt på mitt privatliv och mitt hem. Går ner fyra kilo varje säsong av stressen och allt spring. Det finns ingen bättre dag på året än första maj, när det helt plötsligt är tomt, tyst och stilla, solen strålar och skaren blänker! Åh, jag längtar redan dit...

3 kommentarer:

  1. Älgörtmojito lät som en hit, annars tror jag att älgörtssaft med mousserande vin och en isbit också är gott :)

    SvaraRadera
  2. men det gör du bra gumman!!

    SvaraRadera