fredag 16 januari 2009

Morgonrutiner

Att ha hästar och hundar är att leva med vane-faschister. Varje morgon vill de ha exakt samma procedur. Svamlar man till det och gör något ovanligt, så ser de helt förstörda ut. Våra inne-hundar Tjappe och Girjjat kommer och väcker mig samma tid varje morgon, jag klär på mig, de står och tittar på. Jag knipsar på Tjappe kopplet på exakt samma plats i hallen och vi går ut i samma ordning. Hundarna pissar på samma platser på vägen till hästhagen och jag hakar fast Tjappes koppel på samma stolpe.


Hästarna kommer gående och Girjjat spinger alltid och möter dem halvvägs. Jag ger hästarna hö, går tillbaks till Tjappe, vi går alla till hästarnas vattentunna, krossar isen, går in i garaget och hämtar en hink vatten, och fyller på. Hela tiden går hundarna framför mig med svansarna viftande, och verkar så otroligt nöjda med att de vet exakt vad vi ska göra. Sen när vi är klara, så säger jag alltid "Jepp jepp! Nu går vi in!" och så springer Girjjat i full fart till dörren och står och väntar på mig och Tjappe.


När vi kommer in tar jag av Tjappe kopplet, klär av mig, och så springer hundarna till sina matskålar och viftar på svansen. De får sin frukost, jag går och slår på vattenkokaren, slår på datorn, gör mitt te, och sen sitter jag här och läser mina bloggar, nyheter, kollar mailen. Hundarna kommer och lägger sig vid min stol när de har ätit färdigt. Sen är det frid och fröjd i 4 timmar, då -pling!- är hundarna programmerade på att gå ut och mata hästarna igen. And this goes on and on and on...

4 kommentarer:

  1. hahahahahaha. underbart!

    SvaraRadera
  2. VA BRA att du gillade parka-inlägget! jag blir alltid lite nervös när jag skriver om sånt som är viktigt för mig för då vill jag ju verkligen att folk ska tycka om det... :D

    SvaraRadera
  3. Hundar är enorma rutinvarelser. Och de mår bäst av fasta rutiner.
    Min äldsta vovve, på den tiden hundarna bara fick ett mål mat om dagen, började pipa en timme innan, så inte vi skulle glömma...

    SvaraRadera
  4. d låter ganska mysigt ;)

    SvaraRadera